Home Novelet Islamik Suamiku Mualaf
Suamiku Mualaf
Fayanti Aurora
13/9/2019 18:40:14
1,461
Kategori: Novelet
Genre: Islamik
Senarai Bab
10

Diyana dikerjakan ke hospital kerana pendarahan yang banyak danmenyebabkan dirinya kekurangan darah.Selain itu,dia jugak sarat mengandung.

Amri menelefon mak ayah mentuanya untuk segera ke hospital.

"Assalamualaikum umi.Ni Amri.Cepat datang ke hospital.Diyana cedera parahni"kata Amri dalam keadaan cemas.

"Waalaikumsalam.Kenapa nak?Diyana kenapa?"balas Puan Dian dalam nadarisau.

"Diyana kena tembak..Dia selamatkan Amri tadi"kata Amri dalam suarasayu.

"Ya Allah..Anakku..Kejap lagi umi dan walid bergegas kehospital"balas Puan Dian.

"Baik umi.Assalamualaikum"kata Amri menutup bicara.

"Waalaikumsalam nak.Doa banyak-banyak.Umi tahu Sue tu kuat"kata PuanDian.

"Baiklah umi.Doktor dah panggil Amri ni.Amri minta diri dulu"kataAmri.

"Baiklah.Umi letak ye"balas Puan Dian.

Amri terus mematikan panggilan apabila seorang doktor memanggilnya.

"Ni suami Puan Diyana ke?"soal seorang doktor lelaki.

"Ya saya.Betul la tu"balas Amri.

"Saya Doktor Irfan.Saya nak maklumkan pasal keadaan isteri tuan.Keadaannyamungkin mempunyai komplikasi kerana kandungan sangat lemah.Kemungkinan isteridan anak tuan boleh mati.Jadi saya sarankan untuk membuat pembedahan untukmengeluarkan anak serta membuang peluru ke bahagian belakang bahu isterituan.Tuan kena isi borang untuk ubat bius serta kebenaran untuk isterituan.Bolehkah tuan berbuat demikian?"kata Doktor Irfan dengan panjanglebar.

"Boleh doktor.Saya izinkan.Beri saya borang itu dan saya sain"balasAmri.

Doktor Irfan hulurkan borang dan pen kepada Amri.Amri meneliti,menulis dan sainkedua-dua borang tersebut.

"Terima kasih tuan.Saya hanya menjalankan tugas saya dan selainnya kitaberserah kepada Allah.Jangan risau isteri tuan akan selamat.Amin"kataDoktor Irfan dengan senyuman.


Amri hanya menggangguk dan menunggu di luar bilik bedah.

Tiba-tiba datang seorang lelaki dalam lingkungan 40-an berpakaian jubah putihke arahnya.

"Assalamualaikum adik"tegur lelaki itu.

"Waalaikumsalam pakcik"balas Amri.

"Boleh pakcik duduk sebelah kamu?"soal lelaki itu.

"Boleh pakcik.Silakan"kata Amri sambil memberi ruang kepada lelakiitu untuk duduk.

"Pakcik tengok kamu macam sedih.Kamu ada masalah ke?"duga lelaki itu.

"Ya.Isteri saya kena tembak.Saya rasa sedih takut kehilangan dia.Sayatetap berdoa agar Allah panjangkan umur dia"balas Amri dalam nada sedih.

"La Tahzan Innallaha Ma'ana.Jangan risau,Allah sentiasa menepatijanjinya.Jika dia buat kerana Allah,pasti ada ganjarannya"kata lelaki itudengan senyuman.

"Maksud pakcik?Apakah maksud ayat 'La Tahzan Innallaha Ma'ana'itu?"soal Amri dengan tanda tanya.


"Maksud ayat itu adalah Jangan Bersedih kerana Allahbersamamu.Allah mengetahui keperitan,kesengsaraan,penderitaan dalam hatikita.Itulah ujian"balas lelaki itu.

"Oh.Begitu rupanya.Baru saya tahu.Terima kasih pakcik"kata Amri.

"Sama-sama adik.Pakcik pergi dulu.Semoga kamu dan keluarga dalamlindungannya.
Assalamualaikum"kata lelaki itu.

"Waalaikumsalam pakcik"kata Amri.

Setelah 3 jam menunggu pembedahan selesai,datanglah katil bayi dan katilisterinya.Doktor Irfan turut tersenyum ke arah Amri.

"Tuan,anak dan isteri tuan selamat.Alhamdulillah,Allah permudahkanurusan"kata Doktor Irfan.

"Alhamdulillah Ya Allah"kata Amri dan membuat sujud syukur.

"Tuan,nanti tuan ke wad persendirian.Ini demi kebaikan keluargatuan"kata Doktor Irfan.

"Baiklah doktor"kata Amri.


Dua jururawat mengusung katil isterinya manakala Amri jalanberiringan bersama Doktor Irfan menuju ke arah wad persendirian.

Selepas jururawat menghantar isterinya,datang seorang jururawat mengusung katilbayi ke arah Amri.

"Siapakah ini?Comelnya.Adakah itu anak saya?"soal Amri.

"Ya tuan.Tahniah.Isteri tuan lahirkan anak perempuan"balas DoktorIrfan".

Amri mengambil bayi itu dan mengendong.Dirinya rasa gembira kerana dia mendapatanugerah tak ternilai iaitu anak.

"Assalamualaikum anak walid.Harini walid nak mengazankan dan mengiqamatkansayang"
kata Amri sambil mengucup dahi anaknya.

Amri pun mengazankan dan mengiqamatkan anaknya.

Tiba-tiba Diyana menggerakkan tangannya.Doktor Irfan yang berada di situmembuat pemeriksaan terhadapnya.

"Isteri tuan dalam keadaan stabil.Cuma dia dalam keadaan lemah.Insya Allahdia akan sembuh"kata Doktor Irfan.

"Alhamdulillah.Saya amat gembira dengan apa yangdiberikan"kata Amri sambil tersenyum.

Diyana terus sedarkan diri apabila ternampak cahaya putih yang menyilaumatanya.

"Saya di mana ni?"soal Diyana.

"Sayang dalam hospital.Jangan banyak gerak.Sayang lemah tu"balasAmri.

Diyana hanya tersenyum melihat suaminya di sisi dan anaknya.

"Comelnya anak kita.Sayang suka.Apa nama dia?"kata Diyana.

"Abang letak nama Nur Dania Nasihah.Cantik tak?"soal Amri.

"Cantiknya.Sedap nama dia.Mesti muka dia macam abang kan?"kataDiyana.

"Dia macam sayang.Dan ada iras muka sayang dan abang.Pengikat kasih sayangkita"balas Amri dengan senyuman.

 Doktor Irfan mengambil keputusan untuk keluar kewad kerana ada urusan penting.Amri hanya menggangguk.


"Sayang,nanti sayang dah sihat abang nak belajar puasa.Bolehtak?"soal Amri.

"Insya Allah boleh.Jangan risau"balas Diyana.

"Terima kasih sayang"kata Amri.

"Sama-sama abang"balas Diyana.

Umi dan walid Diyana sudah tiba di wad persendirian Diyana.Mereka kelihatanseronok dan gembira kerana dapat melihat kehadiran cucu mereka.

Akhirnya, mereka semua hidup bahagia kerana Islam di hati.



TAMAT

 




Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.