Home Cerpen Seram/Misteri SERAM : TEMAN
SERAM : TEMAN
Ninie Othman
31/8/2016 01:54:00
5,836
Kategori: Cerpen
Genre: Seram/Misteri

“Tu adik-beradik awak ke?” Damia bertanya setelah ternampak seorang lelaki di belakang Shah. Lelaki itu duduk bertinggung di belakang Shah.

“Saya sorang je kat rumah ni Mia. Kawan-kawan saya semua keluar.”

“Tak, bukan kawan-kawan awak tapi yang bertinggung kat belakang awak tu. Adik-beradik awak ke?”

Shah tergamam. Dia teragak-agak untuk melihat apa yang ada di belakangnya ketika itu. Jam sudah menunjukkan pukul 10 malam dan rakan-rakannya masih belum pulang.

“Saya anak tunggal…”

Jawapan Shah memeranjatkan Damia. Anak tunggal? Tapi lelaki itu seiras wajah Shah! Bulu romanya meremang.

“Tapi dia masih ada kat belakang awak…” bisik Damia melalui microphone yang disambungkan ke laptop. Ketakutan dirasakan semakin menular di dalam dirinya. Semakin lama semakin aneh rupa lelaki yang menyerupai Shah itu.

Shah menelan liur. Dia tiada keberanian untuk berpaling. Visualnya di dalam webcam diperhati lama tetapi lelaki yang dikatakan Damia langsung tidak kelihatan. Dia tahu itu bukan manusia.

“Mia, nanti kita sambung chat balik…” ujar Shah lalu terus mematikan Skype. Dia sudah tidak mempunyai kekuatan untuk meneruskan chat itu.

Damia menelan liur. Apa yang dia saksikan itu? Bukan manusiakah?

“Mia….”


*****

Seminggu sebelum itu...

Syafa, Saloma dan Damia sedang enak menikmati makan malam di dapur. Ayam goreng dikunyah penuh selera bersama nasi putih. Semuanya dibeli dari kedai makan di hujung simpang.

“Aku nampak kau kuat berskype dengan seseorang sekarang?” Syafa bertanya sambil tersenyum penuh minat. Yelah, kiranya setiap malam Damia berchatting dengan seseorang. Sejak kebelakangan ini, wajah Damia berseri-seri seperti orang yang sedang dilamun cinta.

Damia hampir tercekik. Cepat-cepat dia meneguk air sirap. Nasi terasa perit menuruni anak tekak.

“Boyfriend ke?” tebak Saloma pula.

“Mengarut la kau ni Sal. Mana aku ada boyfriend..” Damia berdalih. Dia menyambung makannya yang tergendala sebentar tadi.

Syafa dan Saloma berbalas pandangan dan tersenyum. Nampak sangat Damia tidak mahu berterus-terang. Tidak mengapa, segalanya pasti akan terbongkar nanti.

“Lelaki tu nama dia Shah…” ujar Damia secara tiba-tiba

Mata Syifa dan Saloma serta-merta membulat. Mereka benar-benar berminat mahu tahu.

“Dah dua minggu aku kenal dengan dia..”

Syafa dan Saloma mengangguk-angguk. Nasi sudah tidak berusik. Cerita Damia lebih menarik perhatian mereka.

“Macam mana kau boleh kenal dia?” Syifa tidak sabar.

“Dia tiba-tiba tegur aku. Aku pun tak pasti dari mana dia dapat ID aku…”

“Boleh percaya ke?” Saloma mulai ragu-ragu. Iyalah, manusia zaman sekarang ni bukan boleh dipercayai sangat. Ada saja yang cuba mengambil kesempatan.

Damia menjongket bahu.

“Entahlah. Tapi aku rasa dia baik. Banyak bagi aku nasihat..”

Syafa dan Saloma tersenyum penuh makna.

“Sah kau dilamun cinta ni Mia!” usik Saloma. Lalu tawa keduanya berderai. Damia mencebik.


*****

“Hari ni kat ofis saya asyik teringatkan awak tau hehe…”

Tersenyum Damia membaca mesej skype yang ditulis Shah. Sejujurnya dia juga merindui lelaki ini. Rindu mahu berchatting dengannya. Siang hari mereka berdua sibuk dengan kerja masing-masing. Cuma malam saja mereka berpeluang berbalas mesej seperti sekarang.

“Tadi kawan-kawan saya tanya pasal awak. Dorang ingat awak boyfriend saya.”

“Saya bukan boyfriend awak eh?”

Terbakar kulit pipi Damia apabila ditanya begitu. Shah memang pandai membuatnya malu. Dia menekup muka dengan tangan.

“Entah….” Ringkas jawapan Damia.

Shah memasang webcam dan Damia dapat melihat dengan jelas betapa manisnya rupa paras lelaki ini. Kemudian Damia turut memasang webcam. Keduanya tersenyum-senyum di hadapan laptop.

“Saya ada kawan-kawan yang single. Nak saya kenalkan pada kawan-kawan awak? Kawan awak ada berapa orang?” tanya Shah ikhlas.

“Dua orang..”

“Ha cantik sangat dah hehe. Dorang single tak?” Shah bertanya lagi.

“Single…”

Shah tergelak. Seronok betul dia. Mungkin rakan-rakannya jodoh rakan-rakan Damia?

“Kawan-kawan awak ada ID skype tak?”

“Tak. Dorang tak reti sangat nak berskype ni hehehe…”

Shah menepuk dahi. Nampaknya dia akan kenalkan mereka dengan menggunakan plan b. Dia dan Damia bersetuju untuk berkomunikasi melalui webcam sambil ditemani rakan-rakan mereka. Bila sampai masa mereka akan berjumpa. Siapa tahu mungkin hubungan mereka akan berakhir hingga ke jinjang pelamin?


*****

Malam esoknya Damia mengajak Syafa dan Saloma menyertainya di hadapan webcam. Shah sudah menunggu bersama Fadley dan Hakimie.

“Hai….” Fadley dan Hakimie menyapa sambil melambai-lambaikan tangan. Syafa dan Saloma tersipu-sipu.

“Hai…” keduanya membalas perlahan.

“Ni lah kawan-kawan saya. Kenalkan ni Fadley dan ni Hakimie. Handsome kan?” Shah bergurau. Ia berjaya membuahkan senyuman di bibir para gadis itu.

“Kawan-kawan awak nama apa? Kenalkanlah…” Hakimie bertanya nakal. Manis-manis sungguh rakan-rakan Damia. Tidak sia-sia dia dan Fadley menyertai sesi ‘mencari jodoh’ pada malam itu.

“Ni Syafa dan ni Saloma…” Damia memperkenalkan.

“Saloma? Klasiknya nama awak. Sedap nama tu…” Fadley tersengih. Dia memang berkenan dengan gadis bernama Saloma ini. Biarlah dia yang menjadi P.Ramlee nya.

Sesi berkenalan berjalan lancar selama 30 minit sehingga ada sesuatu yang aneh mengganggu konsentrasi Syafa.

“Apa tu?” Syafa menyoal sambil menghalakan telunjuknya ke webcam.

“Kenapa?” Lelaki-lelaki itu bertanya serentak. Dari cara Syafa bertanya seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena.

“Saya nampak ada benda berdiri kat hujung sofa..”

Jawapan Syafa memeranjatkan mereka. Saloma dan Damia sudah meremang satu badan. Entah apalah yang dilihat Syafa.

“Benda? Orang?” Fadley bertanya. Sesekali dia merenung hujung sofa. Tiada apapun di situ.

“Entahlah tak pasti..”

Perbualan ditamatkan di situ. Damia dan Saloma menghadap Syafa. Mereka berdua memaksa Syafa menceritakan hal yang sebenar. Tentang apa yang dilihatnya tadi. Seram pula mereka.

“Aku nampak benda hitam berdiri kat hujung sofa. Tak nampak muka.”

“Besar ke?” Saloma bertanya.

“Tinggi jugak. Macam mencangkung pun ada…”

Saloma dan Damia menelan liur. Okey, itu memang seram!


*****

Dua malam selepas kejadian itu, Shah menceritakan bagaimana dia dan rakan-rakannya diganggu dengan bunyi-bunyi pelik. Sudah dua malam lena mereka terganggu. Mereka juga tidak tahu apa yang sedang berlaku.

“Entah-entah benda hitam yang Syafa nampak yang ganggu korang tak?” Damia cuba meneka.

Shah menjongket bahu. Sesungguhnya dia juga tidak tahu.

“Jangan lupa baca ayat suci banyak-banyak…” pesan Damia. Risau pula dia.

“Okey, awak janganlah risau ye?” balas Shah sambil mengukir senyuman manis.

Kebimbangan gadis itu berkurangan sedikit setelah melihat senyuman di wajah Shah.


*****

Malam seterusnya, sesi skype sekali lagi disertai rakan-rakan mereka. Seperti biasa Fadley dan Hakimie suka mengusik Saloma dan Syafa dengan lawak jenaka mereka.

“Geng….” Saloma tiba-tiba mencuit lengan Damia dan Syafa. Mukanya pucat.

“Kenapa dengan kau ni?” Damia panik. Syafa juga begitu.

“Kenapa tu?” Shah bertanya bimbang.

Saloma berbisik sesuatu ke telinga Damia. Mata Damia terbeliak. Dadanya berdebar-debar. Syafa terpinga-pinga.

“Sal nampak muka kat tingkap. Kau nampak tak?” Damia berbisik ke telinga Syafa.

Syafa merenung tepat ke webcam dan dapat melihat apa yang dilihat Saloma. Ada wajah putih kebiruan yang melekap di tingkap kaca di belakang lelaki-lelaki itu. Wajah itu seolah-olah sedang tidur.

“Mia, kenapa ni?” Shah mendesak. Hairan melihat reaksi Damia dan rakan-rakannya.

“Takde apa-apa. Cuma ada masalah sikit. Malam esok kita sambung ya?”


*****

Seperti yang dijanjikan, Shah dan Damia berhubung melalui skype pada malam esoknya. Kali ini tiada rakan-rakan yang menemani. Cuma mereka berdua sahaja.

“Kenapa dengan Sal malam semalam?” Shah mahu tahu kisah yang sebenarnya.

Serbasalah pula Damia mahu berterus-terang. Khuatir akan lebih menakutkan Shah dan kawan-kawannya pula. Sudahlah selepas Syafa melihat benda hitam itu, lena Shah dan kawan-kawannya terjejas teruk.

Belum sempat Damia bercerita…

“Tu adik-beradik awak ke?” Damia bertanya setelah ternampak seorang lelaki di belakang Shah. Lelaki itu duduk bertinggung di belakang Shah.

“Saya sorang je kat rumah ni Mia. Kawan-kawan saya semua keluar.”

“Tak, bukan kawan-kawan awak tapi yang bertinggung kat belakang awak tu. Adik-beradik awak ke?”

Shah tergamam. Dia teragak-agak untuk melihat apa yang ada di belakangnya ketika. Jam sudah menunjukkan pukul 10 malam dan rakan-rakannya masih belum pulang!

“Saya anak tunggal…”

Jawapan Shah memeranjatkan Damia. Anak tunggal? Tapi lelaki itu seiras wajah Shah! Bulu romanya meremang.

“Tapi dia masih ada kat belakang awak…” bisik Damia melalui microphone yang disambungkan ke laptop. Ketakutan dirasakan semakin menular di dalam dirinya. Semakin lama semakin aneh rupa lelaki yang menyerupai Shah itu.

Shah menelan liur. Dia tiada keberanian untuk berpaling. Visualnya di dalam webcam diperhati lama tetapi lelaki yang dikatakan Damia langsung tidak kelihatan. Dia tahu itu bukan manusia.

“Mia, nanti kita sambung chat balik…” ujar Shah lalu terus mematikan Skype. Dia sudah tidak mempunyai kekuatan untuk meneruskan chat itu.

Damia menelan liur. Apa yang dia saksikan itu? Bukan manusiakah?

“Mia….”

Damia memandang ke kiri dan kanan. Ada suara parau yang menyeru namanya beberapa saat yang lepas. Dia terus mematikan laptop dan bersedia untuk tidur. Berdiri habis bulu romanya.


*****

“Sebenarnya rumah sewa yang kami duduk ni ada sejarah hitam.”

Damia, Syafa dan Saloma membesarkan mata. Kening mereka bergerak-gerak. Akhirnya Shah terpaksa berterus-terang. Kasihan pula mereka asyik ternampak benda yang pelik-pelik. Sejujurnya sebelum ini mereka tidak pernah diganggu sehingga selepas Syafa ternampak benda hitam di hujung sofa.

“Kita bertukar cerita esok. Seram pulak nak cerita malam-malam macam ni..” Shah tersenyum pahit.

“Okey, kita jumpa esok..”


*****

Damia, Syafa dan Saloma beriringan keluar dari kereta. Mereka sudah sampai ke satu kawasan perumahan. Shah dan rakan-rakannya akan bertemu mereka di situ.

Pak Mat yang kebetulan berada di situ menyapa gadis-gadis yang sedang berdiri menghadap ke rumah yang terbakar beberapa bulan lepas.

“Rumah ni terbakar 4 bulan lepas... Pak cik ingat lagi macam mana arwah-arwah menjerit mintak tolong tapi kami tak dapat buat apa-apa. Api menjulang tinggi, sekejap je rumah ni kena jilat api..”

Damia, Saloma dan Syafa mengangguk-angguk. Menarik juga cerita pak cik ini. Mesti dia pernah berada di sini ketika kebakaran tersebut berlaku.

“Semoga roh-roh arwah Shah, Fadley dan Hakimie tenang di sana….” Sambung orang tua itu lagi.

Ketiga-tiganya tersentak. Mata mereka terbeliak. Peluh dingin laju mengalir membasahi baju. Shah, Fadley dan Hakimie…..

YA ALLAH!



*TAMAT*



Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.