Home Novel Komedi/Romantik Komedi Her Protector
Her Protector
CutyLyn
15/5/2020 17:36:09
3,085
Kategori: Novel
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Bab 5

BUKU  aku  susun  kemas  di  dalam  beg  lalu  dizipkan.  Beg  aku  letak  bersebelahan  pintu  bilikku  agar  aku  mudah  untuk  mencari  keberadaan  beg  aku  keesokan  harinya.

Pintu  bilikku  dikuak  dari  luar.

“Aynaa?”  Wajah  mama  terjengul  di  muka  pintu  mengundang  senyuman  manisku.

“Kenapa  ni  mama?”  

“Ada  tetamu  di  bawah.  Mereka  nak  berjumpa  dengan  Aynaa”.  Ujar   mama  lembut.

Aku  kerut  dahi.

Berjumpa  dengan  aku?  Takkan  mom  and  dad  Rayyan  kut?  Mustahil!

“Cepat  sikit  tau.  Tak  baik  biarkan  tetamu  menunggu”,  Pesan  mama.  Sejurus  itu,  pintu  bilikku  kembali  ditutup  rapat.

Aku  garu  pipi.

Siapa  nak  jumpa  aku  sebenarnya  ni?

Malas  berteka  -  teki,  aku  terus  sahaja  mencapai  tudung  yang  berdekatan  lalu  disarung  pada  kepalaku  dan  kemudiannya  melangkah   keluar  dari  bilik.

Dan...

Persoalanku  terus  terjawab  tatkala  aku  melihat  figura  walid  dan  ummi  yang  duduk  di  atas  sofa  yang  berada  di  tengah  ruang  dan  ada  Affan  bersama  mereka.

Wait...

Affan?!

Rasa  cemas  mula  menerpa. 

Takkan  Affan  nak  suruh  walid  dan  ummi  marah  aku?  Habislah.

Gugup.

Perlahan  -  lahan  aku  buka  langkah  mendekati  walid  dan  ummi.  Bila  nampak  aku,  mereka  berdua  terus  senyum  manis.

Eh?  Bukan  walid  dan  ummi  nak  marah  aku  ke?

Aku  salam  tangan  ummi  lalu  aku  berdiri  di  hadapan  mereka.  Tak  sanggup  aku  hendak  melihat  muka  menyampah  Affan  pada  aku.

“Duduklah  Aynaa.  Kenapa  Aynaa  berdiri  pula?”  Tegur  ummi.

Aku  terus  akur.

“Sebenarnya  walid  dapat  tahu  dari  pengetua  yang  Affan  dan  Afwan  bergaduh  kat  sekolah  se-”.

“Aynaa  minta  maaf”.  Aku  laju  menunduk  di  hadapan  walid  dan  ummi.

“Kenapa  Aynaa  nak  minta  maaf?”  Soal  walid.  Suaranya  kedengaran  agak  hairan.  Sikit  pun  dia  tak  marah  pada  aku.

Aku  angkat  wajah  pandang  mereka  berdua.

“Aynaa  minta  maaf  sebab  Aynaa  jadi  punca  utama  Affan  dan  Afwan  bergaduh”.

“Tak  apalah,  Aynaa.  Ummi  dan  walid  tak  marah  Aynaa.  Kami  marah  Affan  ni  sebab  buat  kamu  macam  tu.  Raifa  beritahu  ummi  yang  kamu  kena  buli  kat  sekolah  sebab  Affan  kan?”  Soalan  ummi  itu  buatkan  aku  tak  tahu  hendak  berikan  respon  yang  bagaimana.

Lidah  aku  kelu.

“Affan,  minta  maaf  pada  Aynaa  cepat”.  Arahan  walid  mengundang  rengusan  Affan.

Rasa  nak  pengsan  tatkala  melihat  sepasang  mata  helang  milik  Affan  memanah  wajahku.

“Maaf”.  Kosong.  Langsung  tak  ikhlas.

Aku  senyum  nipis.

Tak  apalah,  Aynaa.  Janji  dia  dah  meminta  maaf  pun  sudah  cukup  memadai.

“Affan,  minta  maaf  betul  -  betul”. 

“Aku  minta  maaf!”  Ucap  Affan.  Dia  ketap  gigi  pandang  aku.

Pandangan  dia  yang  penuh  kebencian  itu  yang  buatkan  aku  langsung  tak  mengerti  kenapa  dia  sangat  bencikan  aku.  Ah,  aku  memang  suka   buat  -  buat  tak  tahu!

Aku  kan  dah  musnahkan  hubungan  akrab  dia  dengan  Afwan?  

“Aynaa”,  Aku  pandang  walid.

“Sebab  perangai  biadab  Affan  pada  kamu,  mulai  sekarang  walid  akan  amanahkan   dia  sebagai  pelindung  kamu.  Keselamatan  kamu  semasa  diluar  pemantauan  kami  semua  adalah  tanggungjawab  Affan”.

Apa?!

Aku  terkedu  tatkala  mendengar  walid  kata  begitu.

“Apa  ni  walid?  Affan  dah  minta   maaf  kan.  Walid  kata  kalau  Affan  datang  minta  maaf  pada  dia,  benda  bodoh  tu  Affan  tak  perlu  buat”.  Rungut   Affan.

Jelas  sekali  dia  tidak   rela  dengan  tanggungjawab  yang  harus  disandangnya  sekarang.

“Affan  ingat  salah  Affan  tu  senang  -  senang  je  ke  terhapus?  Macamlah  lepas  ni  Affan  berhenti  buat  perangai  kalau  walid  biarkan.  Affan  kena  belajar  sikit  lindungi  Aynaa.  Kenapa  tak  suka  sangat?  Aynaa  cantik.  Kamu  nak  apa  lagi?”  Bebel  walid.

Aku  pula  yang  rasa  kasihan  pada  Affan.

“Ta-tak  apalah,  walid.  Aynaa  maafkan  dia.  Walid  tak  perlulah  denda  Affan  sampai  macam  tu  sekali”.  Pujukku.

“No,  Aynaa.  Affan  mesti  belajar  dari  kesilapan  dia.  Mulai  hari  ini,  Affan  akan  jadi  pelindung  Aynaa.  Satu  pun  kotor  ataupun  luka  ada  pada  dia...  walid  akan  denda  Affan  dengan  lebih  teruk  tanpa  ada  belas.  Understood?”  Ketegasan  walid  buatkan  aku  sendiri  hilang  suara  untuk  membantah.

Affan  ketap   rahang  dia  pandang  aku.

Gulp!

Yes!”  Bidasnya.

Walid  senyum  senget.

“Ay-Aynaa  pergi  tolong  mama.  Walid  dan  ummi  tunggu  sekejap  ya?”  Pamitku.  Sejurus  itu,  aku  terus  sahaja  berlalu  ke  dapur.

Seramnya  muka  Affan!


+++


RASANYA,  semalam  ialah  hari  yang  seram  bagi  aku  kerana  aku  bertentang  empat  mata  dengan  Affan  beberapa   kali.  Sudahlah  muka  dia  sentiasa  bengis.  Takut  aku  dibuatnya!  Hari  ini  pula...

“Mulai  hari  ini,  Aynaa  pergi  sekolah  bersama  Affan  tau”.  Aku  pandang   muka  papa.

“Tak  boleh  ke  kalau  papa  yang  hantarkan  Aynaa  macam  selalu?  Kenapa  nak  susahkan  Affan  datang  jemput?”  Soalku  lembut.  Aku  tak  nak  papa  terguris  hati  walaupun  sebenarnya  aku  kurang  senang  dengan  tindakkan  papa.

I’m  sorry.  Tapi  walid  kamu  yang  minta  papa  buat  macam  ini.  Aynaa  pergi  aje  dengan  Affan  ya?  Dia  dah  datang  ambil  Aynaa.  Tak  elok  buat  orang  menunggu  kita”.  Pesan  papa  bersama  senyuman  manis.

Aku  hela  nafas.

Affan  pun...  

Kalau  tak  rela  tak  perlulah  sampai  nak  paksa  diri  ambil  aku.

Pin!  Pin!

Jelas  bunyi  hon  kereta  kedengaran.  

Aku  pusingkan  tubuh  pandang  Affan  yang  melangkah  keluar  dari  kereta.  Mimpi  apa  hari  ni  dia  senyum?  Ataupun  berlakon  depan  papa  aje?

“Assalamualaikum,  papa”.  Tegur  Affan.  

Aku  bagi  ruang  untuk  dia  bersalam  dengan  papa.  Baik  aku  bagi   ruang  awal  -  awal  sebelum  dia  melenting.

Papa  senyum.

“Waalaikumusalam.  Awal  Affan  datang  hari  ni.  Nak  masuk  sarapan  dulu?”

“Tak  apa.  Affan  datang  nak   jemput  Aynaa  pergi  sekolah.  Takut  lambat”.  Lembut  Affan  menolak.

Aku  rasa  macam  aku  tak  kenal  Affan  yang  perengus  sebelum  ini.

“Kalau  macam  itu  tak  apalah”.

“Jom”.  Affan  pusingkan  tubuh  dan  dia  pandang  aku  dengan  muka  beku  dia.  Seperti  kebiasaan  yang  dia  selalu  lakukan.

Memang  dah  agak.

Dia  cuma  berlakon  aje.

“Aynaa  pergi  sekolah  dulu  papa”.  Tangan  papa  aku  cium  lembut.

“Pergi  sekolah  elok  -  elok”.  Ujar  papa  bersama  senyuman.  Papa  usap  lembut  kepalaku  yang  diselubung  tudung  sekolah  dan  papa  cium  dahi  aku.

“Baik  papa”,

Seusai  itu,  aku  melangkah  ke  arah  kereta  Affan.

“Duduk  depan.  Kau  jangan  nak  acah  bos   besar  sangat”.  

Aku  hela  nafas.

Aku  terus  meloloskan  diri  ke  dalam  kereta  Affan.

“Kami  pergi  dulu  papa!”  

Aku  juih  bibir  tatkala  melihat  lakonannya.  Depan  papa  aku,  pijak  semut  pun  tak  mati.  Memang  boleh  menang  anugerah  pelakon  terhebat.

“Jangan  cari  masalah  kat  sekolah”.  Suara  Affan  memecahkan  kesunyian.

Aku  cari  masalah?  Rasanya  tak.

Kalau  Affan  yang  berikan  masalah,  semestinya  ya.

“Kau  dengar  tak?”

“Dengar”.  Malas  aku  nak  jawab  panjang  -  panjang  memandangkan  Affan  pun  bukan  suka  pada  aku.

“Jauhkan  diri  kau  dari  Afwan”.  Dia  tambah  lagi.

“Okey”.

“Berhenti  bercakap  dengan  Zayyan  dan  Rayyan”.  Dia  kerling  pandang  aku.

“Hmm”.

“Tak  ada  ayat  lain  ke  kau  nak  cakap?  Sepatah   -  sepatah  kau  jawab?!”  Aku  hela  nafas.

Aku  bercakap  salah,  aku  tak  bercakap  pun  salah.  Jawab  ayat  ringkas  -  ringkas  pun  salah?

Apa  sebenarnya  yang  Affan  nak?

Pening  aku!

“Aynaa  Hannani!”

“Kau  nak  apa  Affan?  Kau  sendiri  kata  yang  kau  bencikan  aku.  So,  apa  lagi  yang  kau  harapkan  dari  aku?  Kau  tak  sukakan  aku.  Biarlah  aku  nak  balas  sepatah  pun.  Mulut  aku”.  Ucapku  geram.

Lama  -  lama  dengan  si  Affan  ni  memang  boleh  buat  aku  jadi  gila.

Tak  faham  apa  yang  dia  mahukan  dari  aku.

Affan  tayang  muka  beku.

Dia  langsung  tak  cakap  apa  -  apa.

Baguslah,  aman  sikit  dunia  aku.


Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh CutyLyn