JENAKA2 : MAGIK JIRIM
Sukarnya pengajaran sains tanpa eksperimen. Namun tidak semua konsep dapat dijelaskan dengan mudah terutama bagi kelas akhir yang bijak kelakarnya. Menghafal agak payah, inilah idea magik jirim.
Cikgu AZ ke kelas Ikhlas seperti biasanya, pengajaran hari ini hanya 30 minit, waktu selepas rehat. Satu persatu pelajar masuk ke kelas. Cikgu AZ membuat garisan bulatan di hadapan kelas.
"Kita nak buat apa cikgu? " tanya Ikhmal.
Selamba jawab cikgu AZ, ' hari ini pertunjukkan magik jirim".
Kelas yang agak riuh diam seketika, mungkin berlegar-legar di fikiran murid "apalah cikgu ni'.
Cikgu AZ memanggil dua pelajar ke hadapan, berdiri di luar garisan bulatan itu. Dalam bulatan itu masih dibiarkan kosong. Sambil memusing-musing tangan dan meniup - niup mentera , cikgu AZ berkata "... lihat lah dalam bulatan ini... Kosong kosong kosong...... sebentar lagi akan muncullah Ikhmal".
Apa bila selesai ungkapan 'mentera' cikgu AZ muncullah Ikhmal duduk di tengah bulatan.
Menggunakan pembaris bagai tongkat sakti, cikgu AZ berkata " ting ruang kosong telah dipenuhi".
Ramai-ramai pelajar Ikhlas berkata " Kami tahu magik cikgu ..... Jirim memenuhi ruang ". Cikgu AZ senyum. Lantas memberi isyarat kepada kedua-dua pelajarnya yang di luar bulatan agar mengangkat Ikhmal keluar dari bulatan. "Beratnya ........" keluh dua pelajar yang diarah mengangkat Ikhmal yang bersaiz agar besar.
Itulah magik cikgu hari ini ...". Jirim memenuhi ruang dan mempunyai jiisim " , jelas cikgu AZ dan pelajar semua bertepuk tangan dan berkata "kami faham dah jirim tu apa"