Home Novel Cinta Zaza Melinda
Zaza Melinda
Siti Fatimah
30/4/2018 00:07:26
39,408
Kategori: Novel
Genre: Cinta
Bab 88

“Weh , hangpa tengok tak si mamatyang kerja kantin hari tu. Dia ada tu duk tolong cikgu bagikan fail tadi katkita... Banyak kerja dia. Haritu kantin , haish semua tempat dia bolot katsekolah ni... Alahai lepaih ni , tak dapatla kita tengok muka dia lagi... Lastambil result..”

 

Potpet-potpet mulut si Maira mula ‘mention’kan tentang si abang kantin tu.Zaza hanya diamkan diri. Hanya tersenyum mendengar celoteh rakan-rakannya. Merekaberenam berkumpul dan lepak di sebuah meja bulat bersebelahan dengan dewansekolah sambil melihat rakan-rakan dari kelas yang lain yang sedang menapak kedewan. Baru sahaja tiba untuk mengambil keputusan masing-masing.

 

“Tak kan nak mai sekolah semata-mata nakmakan dekat kantin kot...” usik Zaza. Terbahak-bahak semua yang lain termasukMaira mendengar kata-kata Zaza.

 

“Eh hang qeja mana eh Za.. ? Bukanhang qeja airport ka ? Aku tengok whatsapp group , depa kata hang qeja airport... Betui ka? Best dak ? Pilot ka ..jumpa dak ?!!”

 

Teruja betul si Nora menyoal Zaza.Gediknya tidak pernah hilang. Lelaki sahaja mencuit hatinya!

 

“Tak dak aih pilot ka apa..! Awat hang ingat kerja Pilot ja ka ada dekatairport tu ? silap haribulan gaji orang lain lagi banyak dekat airport tu.Maintenance aircraft lagi padu ! Tapi, Boleh lah tahan jugak. Yang tak bolehbelah , aku kena speaking la. Bolehla.. Speaking tu. Tapi masalahnyakalau ada yang datang macam itik dengan ayam. Sebab depa cakap bahasa depasendiri. Tak boleh speaking. Hangqhasa ?”

 

Menjegil mata Zaza menyoal mereka kembali.Terus semua ketawa mendengar apa yang diceritakan.

 

“Adoi , kalau kes tu.. Aku pun peningnak buat macam mana kan...!” sampuk Intan pula. Masing-masing menggelengkankepala.

 

Berdekah mereka ketawa berceritatentang kerja masing-masing. Dalam pada itu, sempat juga dia mengerling kembalike arah mamat kantin yang asyik memandangnya sejak tadi. Sengaja Zaza usirkanapa yang mula bertandang di minda, tentang mamat tu !

 

‘Malas aku ! Bukan tengok aku pun ,jangan perasanlah cik Za !’ cuba tenangkan hati yang sibuk berbisik.

 

Menyampah pula dia dengan anak makcikkantin tu.

 

‘Tengok tengok apa nya ! Satgi akubaling kasut kat muka dia baqu dia tau !! Dah la makcik kantin tu macam mak cikkantin dalam cerita ninja boy’fikirannyamula berjenaka.

 

‘Makan tak habiss siappppp!!’teringat Zaza akan makcik kantin ninjaboy tu... ‘Dengan perangai anak mak cik kantin sibuk peqati aku lagi,’gomelnyasendirian.

 

‘Ingat Zaza Melinda , hang kenarileks. Jangan mudah percaya kepada perasaan hang tu ! Laki ni tak bolehpercaya Za ! Tak serik lagi ka Za oi...’ masih lagi berkata-kata sendirian.

 

Tiba-tiba sahaja , ada pula tanganyang digawang-gawangkan di hadapan mukanya. Haha ! Zaza mengelamun.  Malulah pula Zaza dibuatnya.

 

“Oi hang ni , pikiaq apa ? Kami tanyahang ni.. Hang tak dak sapa jugak ka ? Hati hang tu dah keqaih macam batu kalagi ? Buka la sikit hati tu terima cinta..”

 

Bising diorang menyoal menasihatiZaza.

 

“Malas lah , tak dak topik lain ka...Daripada kejutkan aku untuk aku jawab sal tu , lebih bek aku mengelamun lagi.Haha !”

 

Sempat Zaza menjawab ! Diakui semalamdia mula terasa sesuatu.  Yang pastinya ,melibatkan perasaannya. Tapi hati Zaza masih lagi berbelah bagi.

 

“Entahlah, tapi semalam ... Aku adaberkenalan dengan seorang ni.  Aku rasadia ni bekerjaya”

 

Kata-kata Zaza itu , mula melopongkanmulut kawan-kawannya di sekeliling. Zaza pula yang kembali pelik sebaik merekapula yang tergedik , excited !

 

“Sapa dia weh ! Cer hang ceqhitasikit...! Camna hang boleh kenai dia weh.. ! Kerja apa? “Sambung rakan yang lain.Teruja mendengar cerita Zaza.

 

Terasa malas pula untuk dia berceritabenda-benda sebegitu, apatah lagi benda yang belum pasti.

 

Sempat lagi bermonolog.

 

‘Tapi aku rasa , perasaan tu masihboleh dikawal. Aku rasa benci tu makan diri aku balik la. Semakin dibenci ,semakin aku mula terjebak dengan cinta’ kini dirinya mengakui sendiri. Karmacinta yang tak sudah sudah bila membenci.

 

Tak sanggup dia ceritakan disebabkanZaza baru mengenali dia. Terfikir Zaza mengenai peristiwa perkenalan semalam.Ingin dia namakan perkenalan Cinta Falsetto !

 

‘Aik , kemain awal-awal aku dah fikirpasal cinta ? Tak kan kot disebabkan status dia agak bekerjaya, terus aku nakbukakan hati aku untuk dia ! Ish entahlah,’

 

Tapi kisah cinta kali ini , lebihkepada Cinta Muka Buku. Tak hairanlah jika ada yang berkahwin hanya bercintajarak jauh dan melalui Facebook atau media social yang lain. Orang cakap kalaujodoh tak kemana.

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh Siti Fatimah